Skyr
2012-10-17 » 14:26:05 / 0 har kommenterat, vill du kommentera?

Fått frågan om hur man gör skyr. Tänkte ta kort när jag själv gjorde den men hade slut batteri i kameran och blev inge bra med iphonen så bilderna är lånade från en riktig islänning var av jag fått receptet!
 
Det du behöver är ca 3dl mjölk, 3dl socker alt sötningsmedel och 2l 3% naturell yoghurt. Ett durkslag, hushållspapper och en bunke.
 
 
Lägg hushållspapper i durkslaget så det täcker,
Häll sedan i yoghurten i durkslaget och ställ detta i bunken och sedan låt stå i kylen i två dygn.
 I bunken kommer det då finnas en gul vätska som du sedan bara häller ut i vasken.
I durkslaget kommer du då ha en vit klump som du sedan försiktigt ska hälla över i en bunke och INTE få med massa papper.
Blanda ner ca 3dl mjölk. Börja med 2dl till önskad konsistent. Jag brukar ha i 3dl. Blanda även ner samma mängd sötningsmedel eller socker. Jag tycker 3dl blev för sött men 2dl blev lagomt för mig. Prova dig fram. Servera sedan med valfria bär. 
Smaklig måltid!
 




 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: